Post by Caleb Veterano on Dec 7, 2018 13:47:13 GMT
Regnen var ikke engang rigtig regn. Blot støv af lette dråber, som vinden slog ind over landet i små stød, men ikke nok til at rense lugten af røg, der lå i luften.
Caleb havde ikke savnet den pandemoniske lugt. Den lagde sig over hans tøj, i håret, i huden og på læberne, så man kunne svore at hver bid af mad man tog ligeså smagte af røg. Han kløede sig i skæggen, han havde fået anlægt på turen til Pandemonium, da det stadigvæk var en uvant følelse, men det var praktisk i form af forklædning samt han ikke havde haft så mange muligheder for en ordentlig barbering på vejen. De sorte hår med lidt gråt i, havde lagt sig over hans kæbe, hage og overlæbe, så han mere og mere syntes, at han mindede om Isabels og hans gamle læremester.
Han kastede et blik hen mod sin søster. Hun sad bagved Forsyth på hesten de to delte. Hendes arme var slynget om livet på vampyren, og hun så ud til at være faldet i søvn op af hans ryg, så man ikke kunne se hendes ansigt for hætten, der var trukket godt op over hendes hoved. Forsyth selv så ud til at være fortabt i tanker, men hesten så ud til godt at kunne finde ud af at følge den stenet vej mod byen foran dem. Selv lod Caleb også sin hest følge vejen. Han behøvede end ikke styre den med tøjlerne, som hang løst i hans hænder. Foran ham mellem hans arme hang Flint. Caleb kunne ikke se om han sov eller var vågen for hætten, der også var trukket op over hans hoved, men han kunne mærke hans åndedræt gennem ryggen mod hans bryst. Djinnen havde stort set ikke sagt et ord på hele turen. Hverken til Forsyth eller de to Veteranoer. Det var tydeligt, der var noget galt, men Caleb havde ikke i sinde at rode i den hvepserede, og forsøgte blot at fokusere på opgaven foran dem. Alt der betød noget, var at holde Isabel sikker.
De red ind i byen, som var en forstad til Agares. Det ville tage ydeligere nogle dage at nå hovedbyen, og hestene havde brug for hvile, mad og en tør stald for én gangs skyld - ligeså havde de. Han lod Forsyth om at finde en kro til dem, hvor de ikke ville tiltrække sig noget opmærksomhed, inden de endelig kunne gøre holdt. Knægten klappede Isabel på låret, så hun vågnede op.
“Kom så Flint. Lad os få dig ind i varmen,” mumlede Caleb, og steg af hesten, så han kunne hjælpe den “blinde” djinn ned, inden at han tog deres sadeltasker over skulderen. Med en hånd på djinnen, førte han ham indenfor i varmen, mens de to andre fulgte med i baggrunden for ikke at gøre sig bemærket, hvis det nu var nogen genkendte den berygtet forrædder eller tronarvingen.
“Burez seara. Et værelse, tak,” bad han krofaderen om, og bestemte sig for at bruge en pandemonisk dialekt fra sydgrænsen, selvom han ikke var sikker på om r’erne rullede nok. Krofaderen lignede en pensioneret militær-veteran, der havde bestemt sig for at bygge en kro efter sin tid i militæret, og hans skarpe blik gled over den lille forsamling.
“Et værelse til fire personer?” spurgte han mistroisk, inden at han gav sig til at måle ham med blikket, som var en nyudvalgt rekrut.
“Det er for at spare penge,” svarede Caleb kort for hovedet uden at kigge væk. “Vi-”
“Lad os bare finde et skur at sove i.” Forsyth brød ind, og selvom Isabel så ud til at være ved at klemme livet ud af hans arm, stoppede han ikke med at snakke. “Vi har prøvet værre på vores patruljer, og så spare vi pengene. Min familie har brug for de penge, anyway…”
“Patruljer?” Krofaderen virkede endnu mere mistænkelig, men Forsyth tog det med næsten kedsommelig ro, mens han viftede med sin hånd uden at tage sig af Isabel, nu var begyndt at rykke i hans arm.
“Vi vil ikke være uforskammet hr. Tilgiv os for at have spildt din tid, men jeg tror mig og mine soldaterkammerater hellere vil spare pengene til vores familier og i stedet finde et skur,” svarede han, og begyndte at føre Isabel tilbage mod døren.
“Er I fra militæret?” spurgte krofaderen knap så fjendtligt denne gang, og Forsyth nikkede, mens han gjorde tegn til Caleb om at de skulle smutte.
“Ja, hr. 6 kompagni. Vi er på vej hjem til vores familier. Første gang vi skal se dem i over et halvanden år, hr, men det er jo bare typisk General Forkaz, ikke sandt?”
“General Forkaz er en idiot.” Krofaderen smiler pludselig, inden at han vinker dem væk fra døren. “Jeg var selv i militæret, knægt, og jeg var med den 10. deling, dengang General Forkaz stadigvæk kun var løjtnant. Noget af en satan. I skal ikke tænke på at betale - det er på huset. Kom ind og få varmen, og så sørge jeg for der er to værelser ledige.”
“Hvordan fanden vidste du alt det?” hvæsede Caleb til Forsyth, da de gik op af trappen mod deres værelser. “Så vidt jeg ved, er det Eriz, der er tankelæser.”
Vampyren smilede skævt.
“Well… han havde en militærtatovering på sin ene underarm, og når du har sættet i flere timer for at blive oplært i landets militær, er der noget som hænger fast. Desuden kender jeg General Forkaz og han ER en idiot. Soldater bliver lært op i disciplin og tone, så jeg skulle bare spille høflig. Resten var bare nemt at regne ud og spille på,” svarede han lidt for kækt, men Caleb kunne ikke lade være med at være imponeret.
De delte sig op i de to værelser. Isabel og Forsyth. Caleb og Flint. Selvom de to søskende, gerne ville sove sammen, var det bedst at dele sig ud, hvis nu noget gik galt, og de hurtigt skulle ud. Caleb var stadigvæk ikke tryg ved at lade sin søster være alene med djinnen, så hun måtte deale med den tidligere dødsengel. De så dog ud til at komme godt ud af det med hinanden…
“Okay Flint. Her er sengen. Jeg laver noget te med det samme, og så kan du tage kappen af imens, okay?” Deres værelse var udstyret med egen ildsted, og det tog bare et knips fra Caleb at få vandet i gryden til at koge, efter at have sat Flint på sengekanten. Alt det her mindede ham om Moria. Dengang hun havde været helt traumatiseret efter angrebet på Eriz’s lejre, og han havde været nødt til at tage sig af hende.
Han valgte en beroligende te med tørret blomster, han havde plukket i Portus, og hældte det over i et lerkrus, som han gav Flint, før han begyndte at hænge deres våde overtøj op ved ildstedet.
“Er dine sokker våde, for så kan vi også hænge dem op? Jeg tror, jeg har nogle strikket i min taske, du kan få på i stedet for,” sagde han over skulderen.