Post by Isabel Veterano on Jul 21, 2017 5:33:20 GMT
Caleb fnøs af Linds kommentar men sagde ingenting. Han var blevet kaldt værre gennem tiden. Prøv at have kæmpet for et land hele dit liv, og pludselig ser du dit fjæs på en eftersøgningsplakat, hvor der står forræder op over med store, fede bogstaver. Hvad en flok af hybrider kaldte ham, var han fuldkommen ligeglad med. Bare de også huskede deres elskede dronning, også havde blod på hænderne.
De nåede hurtigt den næste etage, hvor Lind førte dem med sig i den rigtige retning i et lydløst halvløb. Mere end én gang måtte Caleb bremse de to kvinder, ved enten at rive dem tilbage, eller sprede armene ud, fordi der lå en gemt fælde, og blot ventede på det uopmærksomme offer, som ikke havde en magisk aura. Vagterne var ikke svære at gøre af med, når de stødte ind i dem. Ofte var de forvirret, og på vej til etagerne op over, for at finde ud af hvad der skete, så når de stødte ind i dem, var de først ved at tage rustning eller hjelm på. Der blev gjort hurtigt process.
Endelig kom de til bunden af fængslet. Vandet svulpede over gulvet i små bølger, og hvis man ikke havde gode læderstøvler på, blev ens fødder med det samme våde. Her var længere mellem dørene, som virkede tykkere og mere kraftige. Alger og muslinger levede på de ru overflader, og der var et lille kighul ind til cellerne med gitter for, så vagterne altid kunne holde øje med fangerne, hvilket nu bare kom de tre indtrængende til gavn.
”Trish!” Calebs kalden rungede mellem væggene, da han i løb begyndte at kigge ind gennem de forskellige kighuller. Her var ikke meget lys. Kun en fakkel hist og her, som lyste området op men gjorde skyggerne dybere og mere truende. Næsten længselsfuldt betragtede Isabel dem, inden at hun rystede det af sig, og begyndte at hjælpe Caleb med at finde fangen de var kommet efter. Her stank af fugt, efterladenskaber og tang. Nok til at det kradsede i næsen, og ens mave truede med at vende en omgang rundt, så ens aftensmad kunne komme ud.
Længere nede af gangen vippede bygningen endnu længere ned, hvilket havde fået vandet til at trænge endnu mere ind. Uden tøven vadede Caleb ud i det, selvom det gik ham til knæene, så hans bukser blev fuldkommen gennemblødte, og han måtte slide sig igennem det, for at nå de mere fjernliggende celler.
”Trish Keller! Vi er kommet for at befri dig. Det er mig Caleb Veterano!” råbte han så stemmen næsten knækkede over, fordi vandet var så koldt, at det fik hans mavemuskler til at trække sig sammen i gys, og tænderne til at klapre en smule. ”Trish!”
”Cal her!” Isabel var brat standset udenfor en dør, hvor vandet gik hende til midten af lårene. Fingrene lukkede sig om tremmerne på det lille vindue, mens hun stirrede ængsteligt ind i den lille celle, hvor hun akkurat kunne ane en sort skikkelse hænge fra loftet – halvt dækket af vand. ”Skynd dig!”
Vandet sprøjtede til alle sider, da Caleb klodset løb igennem det, for at slå sig til sin søster, der allerede havde lagt to fingre mod træet, og sagt det hemmelige ord, som ville få døren til at svinge op. Alger havde dog vokset ind mellem træ og dørkarm, så de måtte lægge kræfterne i, for at få revet døren op, mens Lind holdte udkig efter potentielle fare.
”Pas på! Jeg springer os igennem!” Caleb rakte en hånd frem mod den tilgroet dør, og Isabel skyndte sig at bakke nogle meter væk. Uden overhovedet at have brug for at ytre ordene på besværgelsen sprang magikeren døren i stykker, så træsplinter fløj ud til alle sider, og vandet svulpede op i bølger over dem. ”Trish! Trish, jeg er her. Bare rolig jeg er her!”
Caleb pløjede sig igennem vandet, for at komme hen til den næsten bevidstløse skikkelse af den unge kvinde, hvis ansigt var lige så blegt som et spøgelses, og så magert at man kunne forveksle hende med en død person. En ublid hånd havde klippet hendes hår af, så der kun var totter af de lyse lokker tilbage. To, små hjortehorn stak ud fra hendes tindinger.
”Trish? Trish, det er mig... Cal,” kaldte magikeren dæmpet, og tog om det fugtige ansigt med begge hænder, så han kunne hæve hagen en smule fra brystet. Hun var så kold.
”Cal?” Grønne øjne kæmpede for at åbne sig helt op, men det ene var så blodsprængt og betændt, at hun knap nok kunne se ud af det. Lænkerne klirrede da hun bevægede lidt på sig. ”Cal Veterano? Jeg troede aldrig... jeg skulle se dig... igen.”
”Jeg er lige her. Bare rolig, jeg får dig ud. Izzy, hjælp!”
Med fælles hjælp lykkedes det dem at få fangen ud af sine lænker, og op i Calebs favn, så han kunne bære hende ud af cellen, da hendes nøgne ben bar tydelig præg af at have været i vandet længe. Så længe af der var groet mug på. Han hankede mere op i hende, og lod hende hvile sit hoved ind mod hans skulder, mens han satte kurs tilbage hvor de var kommet fra.
”Isabel, Lind, I to forrest. Vi skal have hende hurtigt ud herfra," hakkede han ud mellem sine klaprende tænder.